Vyúčtování zdravotní péče

Metodika pro pořizování a předávání dokladů (dále jen „Metodika“) podrobně upravuje podmínky a způsob pořizování a předávání dokladů pro provedení úhrady poskytnuté zdravotní péče hrazené z veřejného zdravotního pojištění.

Aktuální informace


NOVÁ VERZE METODIKY PRO POŘIZOVÁNÍ A PŘEDÁVÁNÍ DOKLADŮ A DATOVÉHO ROZHRANÍ OD 1. 7. 2024

Dovolujeme si vás informovat, že k 1. 7. 2024 je vydána nová verze Metodiky pro pořizování a předávání dokladů (6.2.49) a datového rozhraní ( 6.2.45). Přechodné období není vyhlášeno.


Nová verze Metodiky pro pořizování a předávání dokladů, datového rozhraní a tiskopisů

S účinností od 1. 10. 2024 dojde ke změně Metodiky pro pořizování a předávání dokladů, datového rozhraní a tiskopisů 10, 21, 35, 90 (číslo verze datového rozhraní se nemění).

S účinností od 1. 1. 2025 dojde ke změně Metodiky pro pořizování a předávání dokladů, datového rozhraní a tiskopisů 06ft, 10 (číslo verze datového rozhraní bude upřesněno, více informací v Časový sled verzí datového rozhraní - VZP ČR)


Změny Metodiky a datového rozhraní s účinností od 1. 7. 2024

  1. Úprava délky „Kód náhrady“ v číselníku „Náhrady za zdravotní péči“ v rámci sjednocení délky s DR individuálních dokladů. V DR individuálních dokladů je u atributu NTYP – Typ náhrady povolena délka atributu 1 -  ta zůstane zachována. V číselníku „Náhrady za zdravotní péči“ je délka „Kód náhrady“ 2 – ta se změní na délku 1. V DR individuálních dokladů změna délky atributu VKN – „Kód náhrady, nepovinný údaj“ u dokladu 36 – Vyúčtování cest lékaře v návštěvní službě.
  2. Změna metodického postupu vykazování pronajímaných zdravotnických prostředků,  jež jsou hrazeny formou nájemného skupiny 10 se stanovenou výší úhrady za 1 den. Pro opakovaně vykázané poukazy s pronajímanými zdravotními prostředky se nahradí hodnota data uplatnění poukazu za hodnotu, která odpovídá prvnímu dni měsíce, za který je pronájem zdravotnického prostředku pojišťovně  účtován; první doklad s pronajímaným zdravotnickým prostředkem se vyplňuje dle doposud platných pravidel. Přínosem je průběžná úhrada nájemného ve výši aktuální číselníkové ceny zdravotnického prostředku.

Změny Metodiky, datového rozhraní a tiskopisů s účinností od 1. 10. 2024 (Číslo verze datového rozhraní se nemění.)

  1. Změny v textu Metodiky pro pořizování a předávání dokladů (dále jen Metodika), Datovém rozhraní individuálních dokladů a tiskopisu dokladu 10 – Recept.
  2. Upřesnění vyplňování položek na poukazu u dokladu 13 – Poukaz na léčebnou a ortopedickou pomůcku v textu Metodiky.
  3. Úprava Metodiky pro pořizování a předávání dokladů, Datového rozhraní individuálních dokladů a tiskopisu dokladu 21 – Žádanka o schválení (povolení) v souvislosti s kompetencemi zdravotní pojišťovny při schvalování poskytnutí zdravotní služby a její úhrady.
  4. Zrušení dokladu 90 – Seznam nositelů výkonů.
  5. Odstranění textace týkající se výběru již neplatných regulačních poplatků z Metodiky a Datového rozhraní individuálních dokladů.
  6. Korekce tiskopisu 35 – Záznam o provozu zdravotnického vozidla.

Změny Metodiky, datového rozhraní a tiskopisů s účinností od 1. 1. 2025 (Číslo verze datového rozhraní bude upřesněno. Více informací naleznete zde - Časový sled verzí datového rozhraní - VZP ČR.)

  1. Navýšení maximálního výskytu dle počtu uvedení u 4. typu věty ze 14ti na 30 a zavedení nového atributu pro diagnózy chronických stavů nezahrnutých do zařazení dle klasifikace CZ – DRG v datovém rozhraní individuálních dokladů. Zvýšením počtu vedlejších diagnóz a vytvořením paralelního nového typu vedlejších diagnóz nevstupujících do klasifikace CZ -DRG se rozšíří možnosti vykazování klinického stavu.
  2. Úprava Speciálního datového rozhraní u Souborů pro poskytovatele vyžádané péče.
  3. Změna Metodiky, Datového rozhraní individuálních dokladů a tiskopisu u dokladu 10 – Recept. Vyjmutí položky „Započ. dopl.“, zrušení atributů „RDO1“ a „RDO2“, přidání atributů „RDPL1“, „RDZP1“, „RDPL2“, „RDZP2“, zavedení položek „Doplatek do limitu“ a „Doplatek nad limit“, úprava textace u položky „Úhrada“.
  4. Doklad 06ft – Poukaz na vyšetření/ošetření FT - úprava procesu indikace konkrétní rehabilitační léčebné péče poskytované nelékařskými zdravotnickými pracovníky ergoterapie a fyzioterapie. Změna textace Metodiky v části „Ošetřující lékař“, „Péče vyžádaná, navržená, předepsaná“ „Odeslán ad“, „Stav vyžadující  FT“, „Cíl, kterého má být dosaženo“, „Rizika na straně pacienta, upozornění“,Požadováno“ a přidání poznámky pod čarou upřesňující vyžádanou, navrženou či předepsanou péči, která zahrnuje  LP na recept a ZP na poukaz. Korekce tiskopisu v části „Požadováno“, zvýšení doby platnosti na 14 dní včetně přidání vysvětlující poznámky.

INFORMACE K PŘEDÁVÁNÍ SOUBORŮ NA DATOVÝCH NOSIČÍCH

Počínaje předkládacím obdobím za měsíc 11/2018 (od 3. 12. 2018) je možno na datovém nosiči (např. flash disk) předkládat nejen soubor kdavka.111 s vyúčtování poskytnuté zdravotní péče, ale i soubor fdavka.111, tj. fakturu v datovém rozhraní. Po předložení nosiče se souborem fdavka obdržíte protokol o načtení souboru do informačního systému VZP. V tomto případě již není nutno předkládat papírovou fakturu.

Odborné dotazy týkající se Metodiky a Datového rozhraní směřujte na kpm@vzp.cz.