Odvolání proti platebnímu výměru (rozhodnutí)
1. Identifikační číslo
2. Kód
3. Pojmenování (název) životní situace
Odvolání proti platebnímu výměru (rozhodnutí).
4. Základní informace k životní situaci
VZP ČR rozhoduje ve správním řízení platebními výměry ve věcech týkajících se přirážek k pojistnému, pokut a pravděpodobné výše pojistného a ve sporných případech ve věcech placení pojistného, penále, vracení přeplatku na pojistném a snížení záloh na pojistné.
Rozhodnutím ve správním řízení rozhoduje VZP ČR o sporných případech o hrazení částek – doplatků za předepsané ze zdravotního pojištění částečně hrazené léčivé přípravky nebo potraviny pro zvláštní lékařské účely, vydané na území České republiky. Dále rozhoduje ve věcech týkajících se sporných případů o naplnění podmínek pro účast ve zdravotním pojištění zahájených na návrh pojištěnce a ve věcech zřízení zástavního práva k majetku dlužníka.
Proti platebnímu výměru a rozhodnutí lze podat odvolání k Rozhodčímu orgánu VZP ČR ve lhůtě 15 dnů ode dne doručení platebního výměru (rozhodnutí).
5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
Odvolání může podat účastník správního řízení nebo jeho zástupce.
6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Odvolání musí být podáno do 15 dnů ode dne doručení rozhodnutí – platebního výměru. Lhůta začíná běžet ode dne následujícího po dni doručení.
7. Jakým způsobem zahájit řešení životní situace
Odvolání proti výroku platebního výměru (rozhodnutí) lze podat písemně nebo ústně do protokolu anebo v elektronické podobě (podání musí být opatřeno zaručeným elektronickým podpisem).
Z odvolání musí být zřejmé, kdo ho činí, proti kterému rozhodnutí směřuje, v jakém rozsahu ho napadá a v čem je spatřován rozpor s právními předpisy nebo nesprávnost rozhodnutí nebo řízení, jež mu předcházelo.
8. Na které instituci životní situaci řešit
Odvolání se podává prostřednictvím regionální pobočky (dále jen RP), která platební výměr) vydala.
9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit
Na podatelně příslušné RP, na klientském pracovišti nebo u oprávněné úřední osoby (ústně do protokolu).
10. Jaké doklady je nutné mít s sebou
Všechny námitky uvedené v odvolání musí být písemně doloženy.
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Předepsané formuláře nejsou stanoveny.
12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
Správní ani jiné poplatky nejsou stanoveny.
13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Odvolací správní orgán je povinen o odvolání rozhodnout nejpozději do 60 dnů ode dne, kdy obdržel spisový materiál od orgánu prvoinstančního.
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Odvolání může podat také zástupce účastníka správního řízení (zákonný zástupce, opatrovník nebo zmocněnec na základě plné moci).
15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
16. Elektronická služba, kterou lze využít
Odvolání lze podat na e-mailovou adresu podatelna@vzp.cz, nebo prostřednictvím datové schránky (ID i48ae3q).
V případě e-mailového podání musí být odvolání podepsáno zaručeným elektronickým podpisem.
17. Podle kterého právního předpisu se postupuje
Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů.
18. Jaké jsou související předpisy
Zákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění, ve znění pozdějších předpisů.
19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
Rozhodnutí Rozhodčího orgánu VZP ČR je rozhodnutím konečným, tzn. že proti němu nelze podat řádný opravný prostředek.
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
Sankce nejsou stanoveny.
21. Nejčastější dotazy
22. Další informace
23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě
Informace lze získat na pracovištích VZP ČR, na infolince 952 222 222 a prostřednictvím e-mailu info@vzp.cz.
24. Související životní situace a návody, jak je řešit
25. Za správnost popisu odpovídá útvar
Všeobecná zdravotní pojišťovna České republiky
Ústředí
Odbor správního řízení a vymáhání pohledávek
26. Kontaktní osoba
27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni
1. 1. 2022
28. Popis byl naposledy aktualizován
15. 2. 2022
29. Datum konce platnosti popisu
Konec platnosti návodu není stanoven.
30. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace