Povinnosti pojištěnce po přeregistraci k VZP
13. 1. 2025 | ambulantní péče, prevence a očkování, gynekologie, stomatologie, OSVČ, zaměstnanec, platba státu - důchodce, platba státu - ostatní, OBZP, ostatní, průkaz pojištěnce, administrativa
Jaké povinnosti má pojištěnec po přechodu k nové zdravotní pojišťovně?
VZP po přeregistraci nového pojištěnce zařídí jeho odhlášení u původní zdravotní pojišťovny. S přestupem k nové zdravotní pojišťovně však souvisejí některé povinnosti, které musí pojištěnec splnit sám. Pro budoucí komunikaci doporučujeme pojištěnci uvádět aktuální kontakty, jako je adresa, telefonní číslo a e-mail.
Přihlásit se (přeregistrovat) k nové zdravotní pojišťovně je možné ve dvou termínech v roce. První z nich probíhá v období od 1. ledna do 31. března. Klientem nové pojišťovny se pak stanete 1. července. Druhé přeregistrační období probíhá od 1. července do 30. září a klientem nové zdravotní pojišťovny se stanete 1. ledna následujícího roku.
Před samotným přechodem k nové pojišťovně zasílá VZP novému klientovi dopis, v němž najde veškeré potřebné informace. Zároveň je nový klient kontaktován, aby zdravotní pojišťovně oznámil, kdo za něj hradí zdravotní pojištění. Vyplněním příslušného formuláře tak určí, zda je zaměstnancem (informaci o zaměstnavateli je důležité vyplnit, přestože tuto povinnost má zaměstnavatel), OSVČ, OBZP nebo státním pojištěncem. Toto oznámení a doložení příslušných dokladů je třeba provést až k datu samotné přeregistrace – tj. do 8 dnů po 1. 1. nebo po 1. 7.
Jaké povinnosti mají jednotlivé kategorie pojištěnců po změně zdravotní pojišťovny?
Zaměstnanec
Zaměstnanec musí oznámit změnu zdravotní pojišťovny svému zaměstnavateli. Doporučujeme vyžádat si od zaměstnavatele písemné potvrzení, že oznámení o změně převzal. Pro pojištěnce je takové potvrzení důležité pro případ opoždění či neoznámení změny zaměstnavatele zdravotní pojišťovně (a následného penále za nezaplacené pojistné). V případě, že by oznamovací povinnost ze strany zaměstnavatele zůstala opomenuta, může ho kontaktovat sama zdravotní pojišťovna.
Státní pojištěnec
Osoby, za které je plátcem pojistného stát, musí zdravotní pojišťovně oznámit a doložit, že mají nárok na zařazení do státní kategorie pojištěnců. Student musí předložit potvrzení o studiu (např. na učilišti, střední či vysoké škole), důchodce potvrzení o přiznání důchodu, nezaměstnaný v evidenci úřadu práce potvrzení z úřadu práce apod. Přihlášení mezi pojištěnce, za které platí pojistné stát, lze nahlásit také elektronicky.
OBZP
Osoba bez zdanitelných příjmů má povinnost zdravotní pojišťovně oznámit, že za ni po celý kalendářní měsíc není plátcem pojistného zaměstnavatel, není osobou samostatně výdělečně činnou (OSVČ) a nepatří do kategorie státních pojištěnců. Nahlásit se mezi OBZP je možné také prostřednictvím webového formuláře.
OSVČ
Osoba samostatně výdělečně činná musí nové zdravotní pojišťovně předložit fotokopii živnostenského listu. Dále má také povinnost doručit Doklad pro OSVČ o výši záloh na pojistné vypočtených z vyměřovacího základu v předchozím kalendářním roce. Tento doklad pojištěnci vystaví jeho dosavadní zdravotní pojišťovna.
Je třeba vrátit průkaz pojištěnce původní zdravotní pojišťovny?
Pojištěnec se nesmí u lékaře prokazovat starým průkazem zdravotní pojišťovny, u které již není pojištěn. Pojištěnec má povinnost vrátit tento průkaz původní zdravotní pojišťovně do 8 dnů od samotné přeregistrace, tj. do 8 dnů po 1. 1. nebo po 1. 7.
Měl by pojištěnec informovat lékaře a zdravotnický personál o změně zdravotní pojišťovny?
Lékařem poskytnuté zdravotní služby musí být vykázány k úhradě té zdravotní pojišťovně, u které je pacient registrován. Z tohoto důvodu se pojištěnec při ošetření u lékaře vždy prokazuje platným průkazem pojištěnce (případně náhradním dokladem vydaným zdravotní pojišťovnou).
Registrujícího lékaře (tj. všeobecného praktického lékaře, praktického lékaře pro děti a dorost, gynekologa a praktického zubního lékaře) doporučujeme o změně zdravotní pojišťovny informovat bez zbytečných odkladů, a to např. telefonicky. Upozornit na změnu zdravotní pojišťovny je vhodné jakéhokoli ošetřujícího lékaře, např. při osobní návštěvě, resp. při pravidelné kontrole.
Kdy bude pojištěnci doručen nový průkaz VZP?
Průkaz VZP bude pojištěnci doručen na adresu, kterou uvedl v přeregistrační přihlášce minimálně
jeden měsíc před přeregistračním termínem. Pokud se zaregistruje do aplikace Moje VZP, zobrazí se mu průkaz také v mobilní verzi aplikace. Tímto „novým“ průkazem se bude pojištěnec prokazovat u poskytovatele zdravotních služeb od data změny zdravotní pojišťovny (tj. od 1. 1. nebo od 1. 7. dle daného přeregistračního období).
Pokud pojištěnec průkaz VZP neobdržel, doporučujeme, aby kontaktoval VZP, která zajistí náhradní doručení. V případě, že je registrován v aplikaci Moje VZP, lze prostřednictvím této aplikace požádat o zaslání nového průkazu. Zároveň může pojištěnec požádat o vystavení náhradního dokladu, který má platnost 3 měsíce od data vystavení.
Další doporučení
Dluh na pojistném
Pokud má plátce pojistného u své původní zdravotní pojišťovny evidované nějaké závazky (např. dluh na pojistném, penále, pokuty), měl by je s původní zdravotní pojišťovnou řešit, aby nedošlo k prohlubování problému a nárůstu dlužné částky.
Aplikace Moje VZP
Novým pojištěncům doporučujeme zaregistrovat se do aplikace Moje VZP. Pro oznamovací povinnost mohou následně využít dostupné formuláře v aplikaci, v opačném případě jsou jim k dispozici webové formuláře. Využít je možné i formulář pro elektronické vyplnění. Řádně vyplněný a podepsaný formulář je nutné doručit VZP spolu s potřebnými dokumenty, které pojištěnce opravňují k zařazení do příslušné skupiny plátců pojistného, a to např. zasláním e-mailu na info@vzp.cz nebo datovou schránkou i48ae3q. Další z možností je vytištěný formulář odevzdat osobně na kteroukoli pobočku VZP, vhozením do boxu na pobočce nebo ho zaslat poštou.