Konec platnosti průkazu pojištěnce VZP

 5. 8. 2024 | průkaz pojištěnce, administrativa

Končí mi platnost kartičky VZP. Musím žádat o novou?

Pojištěnec, kterému končí platnost stávajícího průkazu (EHIC), o nový průkaz žádat nemusí. VZP průkaz s platností na dalších 10 let rozesílá automaticky, a to do poštovní schránky na doručovací adresu, kterou u pojištěnce aktuálně eviduje. Datum platnosti průkazu je vyznačeno na jeho přední straně.

Kdy mi přijde nový průkaz?

Nový průkaz bude pojištěnci zaslán nejméně 30 dní před uplynutím platnosti stávajícího průkazu. Součástí zásilky je také průvodní dopis, ve kterém jsou uvedeny všechny potřebné vysvětlující informace.


Musím vracet starý průkaz?

Starý průkaz může pojištěnec vrátit na kteroukoli pobočku VZP, není to však povinné. Průkaz může znehodnotit pojištěnec také sám, např. rozstřihnutím.


Kde můžu nahlásit změnu doručovací adresy?

Oznámení může provést osobně na kterékoli pobočce VZP, prostřednictvím Informačního centra, případně vyplněním a odevzdáním formuláře „Přihláška a evidenční list pojištěnce“. Změnu doručovací adresy je pojištěnec povinen oznámit své zdravotní pojišťovně do 30 dnů ode dne, kdy ke změně došlo.

U většiny klientů je doručovací adresou jejich adresa trvalého pobytu. Korespondenční adresa však může být odlišná od adresy trvalého pobytu – proto je dobré mít na paměti, že korespondenční adresa je platná do odvolání.

Pojištěncům také doporučujeme zkontrolovat jmenovku na poštovní schránce. Aby mohla být zásilka s průkazem pojištěnci správně doručena (nebyla vrácena), musí být poštovní schránka označena celým jménem a příjmením.


Kdy mi VZP dá vědět, že posílá průkaz?

Pracovníci VZP nebudou pojištěnce předem nijak oslovovat, upozorňovat, obcházet nebo kontrolovat například to, kdy jim průkaz končí. Pokud by pojištěnci byli někým v této souvislosti kontaktováni, jde velmi pravděpodobně o podvodné jednání.


Nový průkaz mi nepřišel, co mám dělat?

Pojištěnci, kterému skončila platnost průkazu a dosud neobdržel nový, např. z důvodu neaktuální doručovací adresy, se doporučujeme obrátit se na VZP a požádat o opětovné zaslání. Kontaktovat VZP může několika způsoby – v aplikaci Moje VZP (návod naleznete v článku Jak ověřit adresu pro odeslání průkazu pojištěnce?), on-line formulářem, na pobočce VZP, prostřednictvím Informačního centra. Pracovníci pojišťovny problém prověří a zajistí náhradní doručení nového průkazu na aktuální doručovací adresu.

Více o tom, k čemu klienty VZP opravňuje průkaz pojištěnce a řadu dalších užitečných informací, najdete v článku Evropský průkaz zdravotního pojištění.