Možnosti komunikace s pojišťovnou pro osoby se sluchovým handicapem
2. 12. 2024 | Moje VZP, administrativa
Jsem osoba se sluchovým znevýhodněním, jaké možnosti komunikace mi VZP nabízí?
Pro osoby se sluchovým znevýhodněním může být přístup k informacím a službám z oblasti zdravotního pojištění složitější. Ve VZP neděláme rozdíly, proto se s námi domluvíte bez ohledu na svá znevýhodnění. Neslyšící a osoby se zhoršenou kvalitou sluchu či vadou řeči mohou využít hned několik způsobů, jak s námi komunikovat.
Infolinka s textovým přepisem pro neslyšící a osoby se zhoršenou kvalitou sluchu (tzv. tichá linka)
Jedním z nejefektivnějších způsobů komunikace je infolinka s online textovým přepisem. Na hlavní webové stránce www.vzp.cz najdete piktogram přeškrtnutého ucha, který vás k této službě nasměruje. Služba funguje velmi jednoduše. Do příslušného pole zadáte své telefonní číslo, nezavíráte okno prohlížeče a vyčkáte na spojení s naším operátorem. Dále již probíhá standardní telefonický hovor. Jako volající máte s operátorem bezprostřední možnost vzájemně se ptát a odpovídat si. Vše, co operátorovi sdělíte, je převáděno do textové podoby.
Funkce „text to speech“ pro osoby s poruchou řeči
Jde o funkci během hovoru, která umožňuje využít službu i osobám s poruchami řeči (se zhoršenou srozumitelností řeči nebo její úplnou ztrátou). Po odeslání požadavku o zavolání vepíšete svůj dotaz do příslušného řádku a požadavek odešlete. Text je poté automaticky přečten operátorovi infolinky, jehož odpověď je naopak přepsána zpět do textové podoby.
Infolinka s textovým přepisem je zcela zdarma a dostupná ve všední dny od 9 do 18 hodin. Můžete ji využít online z pohodlí domova, ale i při osobní návštěvě pobočky. Naši zaměstnanci jsou proškoleni, aby byli v těchto případech co nejvíce nápomocní. Můžete se také podívat na instruktážní video vytvořené pro sluchově znevýhodněné klienty, které podrobně vysvětluje, jak infolinka s textovým přepisem pro neslyšící v praxi funguje a jak pracovat s aplikacemi e-VZP.
Aplikace Moje VZP
Další možností je využití aplikace Moje VZP, která je navržena tak, aby byla uživatelsky přívětivá pro všechny. Pomocí této aplikace vyřešíte mnoho záležitostí bez nutnosti využití infolinky s online textovým přepisem nebo navštívení pobočky. V aplikaci můžete snadno a rychle nahlásit například své nové kontaktní údaje, při ztrátě průkazu pojištěnce si požádat o nový, zkontrolovat vykázanou zdravotní péči, požádat o příspěvek z fondu prevence a vyřídit mnohé další potřebné záležitosti.
E-mail a webové formuláře
Jako osoba se sluchovým znevýhodněním nebo vadou řeči můžete kontaktovat VZP také prostřednictvím e-mailu zaslaného na info@vzp.cz. Tato možnost vám umožňuje vyjádřit své dotazy a potřeby v klidu, bez časového tlaku. Odpovědi jsou vám poté zaslány v písemné podobě, což zajistí, že obdržíte jasné a srozumitelné informace. V neposlední řadě můžete využít i naše webové formuláře určené pro řešení různých životních situací.