Co je ePoukaz

 8. 8. 2022 | zdravotnické prostředky

Četl jsem, že lékař může předepsat pacientovi zdravotnické prostředky na ePoukaz. Co to je a jak to funguje?

Státní ústav pro kontrolu léčiv spustil 1. května 2022 novou funkcionalitu eReceptu, tzv. elektronický poukaz na zdravotnické prostředky. Elektronizace se týká veškerých typů poukazů, které se dosud předepisovaly v listinné podobě.

V praxi to znamená, že pacientovi bude moci lékař předepsat poukaz v elektronické podobě na všechny zdravotnické prostředky. To je dobrá zpráva pro pacienty, kteří mají omezenou pohyblivost nebo dostávají poukazy na zdravotnické prostředky opakovaně.

Příklady zdravotnických prostředků na ePoukaz, které mohou předepsat lékaři příslušných odborností:

  • inkontinentním pacientům – vložky, kalhotky nebo podložky
  • pacientům s oční vadou – brýle s dioptrickými čočkami
  • pacientům s vadou sluchu – sluchadla
  • imobilním pacientům – invalidní vozík či berle
  • diabetikům – diagnostické proužky do glukometru

Každý ePoukaz má vygenerovaný jedinečný devítimístný identifikátor a po vystavení se uloží do tzv. Centrálního úložiště elektronických poukazů (to je součástí informačního systému eRecept). Doba platnosti ePoukazu je 30 dnů, tedy stejná jako v případě papírové podoby. Ve výjimečných případech ji lékař může prodloužit až na 1 rok.

Lékař může pacientovi předat identifikátor ePoukazu čtyřmi různými způsoby:

  • vystavením papírové průvodky, na kterou bude možné kromě povinných údajů (identifikátor) doplnit i další údaje, které pacient potřebuje znát;
  • zasláním e-mailu na adresu pacienta, i v tomto případě je možné doplnit další údaje;
  • předáním ePoukazu prostřednictvím aplikace v mobilním telefonu či jiném elektronickém zařízení pacienta;
  • zasláním SMS na mobilní telefon pacienta.

Standardně je možné na ePoukaz předepsat jeden zdravotnický prostředek, resp. jednu položku (kód) z číselníku zdravotnických prostředků. Může však nastat situace, kdy bude pacient potřebovat předepsat na jeden poukaz více položek – např. sluchadlo + příslušenství, vozík + příslušenství. V tomto specifickém případě má lékař povoleno pacientovi předepsat více položek, které jsou na sebe vázané. V případě více různých spolu nesouvisejících zdravotnických prostředků toto však neplatí, ty vám lékař na jeden ePoukaz nemůže předepsat – např. brýle a kontaktní čočky, inkontinenční vložky a podložku.

Doporučujeme si ověřit, zda váš lékař vystavuje ePoukaz. To stejné platí v případě výdejen zdravotnických prostředků či lékáren – zda elektronický poukaz přijímají. Zapojení do ePoukazu je totiž v tuto chvíli dobrovolné, nikoli povinné. SÚKL na webu epreskripce.cz zveřejňuje seznam lékáren a výdejen, kde je možné ePoukaz uplatnit.

V případě, že pacient zapomene, jaké zdravotnické prostředky má předepsané, může si je zobrazit (stejně jako léky) ve svém lékovém záznamu. Pacient se do něj může přihlásit prostřednictvím bankovní identity nebo Portálu občana.

Postup výdeje a uplatnění ePoukazu z pohledu pacienta v jednotlivých krocích:

  1. Lékař vystaví pacientovi ePoukaz a předá mu identifikátor (vytištěná průvodka, sms, e-mail, aplikace);
  2. Pacient s identifikátorem zajde do lékárny či výdejny zdravotnických prostředků a předloží ho;
  3. Lékárna či výdejna ePoukaz načte na základě identifikátoru;
  4. Pokud by nemohla lékárna/výdejna vydat zdravotnický prostředek obratem, může ho pacientovi tzv. zarezervovat (aby nemohl být paralelně uplatněn v jiné lékárně/výdejně);
  5. Pacient obdrží předepsaný zdravotnický prostředek (v případě, že se jedná o zdravotnický prostředek na zakázku, je započata jeho výroba);
  6. Pacient uhradí případný rozdíl mezi úhradou z prostředků veřejného zdravotního pojištění a cenou zdravotnického prostředku jako doplatek.

Preskripce některých zdravotnických prostředků vyžaduje schválení zdravotní pojišťovnou. I v případě ePoukazu musí být tato podmínka splněna. Tzn. teprve po schválení ze strany zdravotní pojišťovny předá lékař pacientovi identifikátor ePoukazu, se kterým si bude moci pacient předepsaný prostředek vyzvednout v lékárně či výdejně.

Pozn. možností výdeje je i tzv. „zásilkový výdej“
Tím se rozumí výdej zdravotnických prostředků na základě listinného nebo elektronického poukazu zásilkovým způsobem. Při zásilkovém výdeji musí být splněny požadavky na prodej na dálku stanovené nařízením o zdravotnických prostředcích. Pro zajištění zásilkového výdeje bude k dispozici služba pro stažení obsahu ePoukazu bez osobních údajů (nebude vázána na přístup konkrétní osoby výdejce). Další komunikace s objednavatelem bude probíhat mimo systém eRecept, do něj bude zaznamenán až provedený výdej zdravotnického prostředku.

Vydáno dne 8. 8. 2022