Žádost o vydání rozhodnutí ve věci sporné úhrady přeplatků na regulačních poplatcích a doplatcích
1. Identifikační číslo
2. Kód
3. Pojmenování životní situace
Spor ve věci úhrady přeplatků na regulačních poplatcích a doplatcích za předepsané částečně hrazené léčivé přípravky nebo potraviny pro zvláštní lékařské účely.
4. Základní informace k životní situaci
Pokud celková částka uhrazená pojištěncem nebo jeho zákonným zástupcem za regulační poplatky podle § 16a odst. 1 písm. a) až d) zákona č. 48/1997 Sb. a za doplatky za předepsané ze zdravotního pojištění částečně hrazené léčivé přípravky nebo potraviny pro zvláštní účely, vydané na území České republiky, překročí v kalendářním roce limit 5 000 Kč, resp. 2 500 Kč (u dětí mladších 18 let a u pojištěnců starších 65 let), je zdravotní pojišťovna povinna uhradit pojištěnci nebo jeho zákonnému zástupci částku, o kterou byl limit překročen (v podrobnostech viz § 16b zákona č. 48/1997 Sb.).
Zdravotní pojišťovna je povinna uhradit částku, o kterou překračuje součet regulačních poplatků a doplatků oznámených zdravotnickými zařízeními (dále jen přeplatek na regulačních poplatcích), do 60 kalendářního dnů po uplynutí kalendářního čtvrtletí.
O sporných případech ve věci úhrady přeplatků na regulačních poplatcích se dle § 53 odst. 1 zákona č. 48/1997 Sb. rozhoduje ve správním řízení vedeném dle zákona č. 500/2004 Sb., správní řád.
5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
Správní řízení se zahajuje na návrh pojištěnce, resp. jeho zákonného zástupce, popř. opatrovníka nebo zmocněnce na základě plné moci.
6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Za sporný se považuje případ, kdy pojištěnec podá návrh (resp. žádost) o úhradu přeplatku po zaslání vysvětlujícího dopisu, kterým Regionální pobočka VZP (dále jen RP VZP) reagovala na první podání v této věci.
Žádost musí obsahovat následující náležitosti:
a) jméno, příjmení, datum narození a místo trvalého pobytu pojištěnce, popř. jinou adresu pro doručování
b) označení RP VZP, jíž je určeno
c) věc, které se týká
d) návrh žadatele
e) v příloze doklady o zaplacení regulačních poplatků a doplatků, které se započítávají do limitu 5 000 Kč, resp. 2 500 Kč, obsahující údaje dle § 16a odst. 5 (rodné číslo pojištěnce, výši regulačního poplatku, den jeho zaplacení, otisk razítka zdravotnického zařízení, podpis osoby, která regulační poplatek přijala, a jde-li o zařízení lékařské péče, též název léčivého přípravku nebo potraviny pro zvláštní lékařské účely a výši doplatku, který se započítává do limitu podle § 16b odst. 1).
Žádost musí mít písemnou formu, popř. může být učiněna ústně do protokolu.
Pokud nebude mít žádost předepsané náležitosti, pomůže RP VZP pojištěnci nedostatky odstranit nebo ho vyzve k jejich odstranění v přiměřené lhůtě.
Dnem podání žádosti zahájí příslušná RP VZP správní řízení.
Pokud pojištěnec podá řádnou žádost o úhradu přeplatku na regulačních poplatcích, včetně dokladů o zaplacení regulačních poplatků, RP VZP přezkoumá předložené doklady. Pokud budou v rozporu s údaji poskytnutými zdravotnickými zařízeními, provede šetření. Pokud výsledky šetření budou v rozporu s doklady předloženými pojištěncem, uvědomí jej o výsledku šetření a poskytne mu možnost vyjádřit se k nim.
Po zjištění skutečného stavu věci RP VZP vydá rozhodnutí, kterým buď žádost zamítne jako nedůvodnou, nebo vydá rozhodnutí, kterým přizná pojištěnci právo na úhradu přeplatku na regulačních poplatcích. Rozhodnutím lze vyhovět žádosti buď plně, nebo částečně.
7. Jakým způsobem zahájit řešení životní situace
Písemnou žádost je nutno doručit osobně nebo prostřednictvím pošty nebo elektronicky (do datové schránky) nebo do elektronické podatelny se zaručeným el. podpisem na příslušnou RP VZP nebo klientské pracoviště v místě trvalého bydliště.
8. Na které instituci životní situaci řešit
Seznamy pracovišť VZP ČR naleznete na internetových stránkách www.vzp.cz.
9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit
K řešení žádosti je příslušná RP VZP dle místa trvalého bydliště pojištěnce.
10. Jaké doklady je nutné mít s sebou
Všechny skutečnosti v žádosti uvedené musí být doloženy - viz bod 6.
Při osobním jednání musí pojištěnec prokázat svou totožnost a zákonný zástupce navíc prokázat skutečnost, že je zákonným zástupcem pojištěnce.
Opatrovník a zmocněnec musí předložit oprávnění k zastupování pojištěnce.
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Předepsané formuláře nejsou stanoveny.
12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
Správní ani jiné poplatky nejsou stanoveny.
13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
O žádosti musí být rozhodnuto do 30 dnů, ve zvlášť složitých případech do 60 dnů ode dne doručení žádosti.
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány – viz bod 6.
16. Elektronická služba, kterou lze využít
Žádost lze podat elektronicky na adresu podatelna@vzp.cz Žádost musí být podepsána zaručeným elektronickým podpisem. Dále lze žádost podat prostřednictvím datové schránky (ID i48ae3q).
17. Podle kterého právního předpisu se postupuje
Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění
Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád.
18. Jaké jsou související předpisy
19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
Proti rozhodnutí příslušné RP VZP o žádosti o úhradu přeplatku na regulačních poplatcích lze podat do 15 dnů od jeho doručení pojištěnci odvolání k Rozhodčímu orgánu VZP ČR prostřednictvím RP VZP, která rozhodnutí vydala. Rozhodnutí Rozhodčího orgánu VZP ČR je rozhodnutím konečným.
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
Sankce nejsou stanoveny.
21. Nejčastější dotazy
22. Další informace
23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě
Podrobné informace lze získat na pracovištích VZP, na infolince 952 222 222 a prostřednictvím e-mailu info@vzp.cz.
24. Související životní situace a návody, jak je řešit
25. Za správnost popisu odpovídá útvar
Všeobecná zdravotní pojišťovna České republiky
Ústředí
Odbor správního řízení a vymáhání pohledávek
26. Kontaktní osoba
27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni
1. 1. 2011
28. Popis byl naposledy aktualizován
18. 10. 2013
29. Datum konce platnosti popisu
Konec platnosti návodu není stanoven.
30. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace