Žádost ze dne 22. 2. 2017
VZP ČR obdržela žádost o poskytnutí následujících informací:
Seznam všech kroků, které podnikla Všeobecná zdravotní pojišťovna proti příplatkům k hrazeným službám, které jsou vybírány v přímo řízených organizacích Ministerstva zdravotnictví poskytujících lůžkovou péči v rozporu s ust. § 11 odst. 1 písm. d) zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění.
VZP ČR žadateli sdělila, že právo pojištěnce, upravené v ustanovení § 11 odst. 1 písm. d) zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, na poskytnutí hrazených služeb v rozsahu a za podmínek stanovených zákonem o veřejném zdravotním pojištění, přičemž poskytovatel nesmí za tyto hrazené služby přijmout od pojištěnce žádnou úhradu, chrání VZP ČR v rámci zákonem daných pravomocí primárně prostřednictvím smluvního ustanovení zachyceného ve smlouvách uzavíraných s jednotlivými poskytovateli lůžkové péče.
Konkrétně je pak v čl. VII. odst. 2 v písm. b) bodu 6. Smlouvy o poskytování a úhradě hrazených služeb (pro poskytovatele lůžkové péče) jako jeden z výpovědních důvodů upravena i situace, kdy poskytovatel v rozporu s právními předpisy požaduje od pojištěnců VZP ČR finanční úhradu za hrazené služby nebo za přijetí pojištěnce do péče. Při zjištění této skutečnosti VZP ČR neprodleně písemnou formou upozorní poskytovatele na vzniklou situaci a vyzve jej ke zjednání nápravy. Pokud ani po upozornění nedojde k odstranění daného stavu, může VZP ČR přistoupit k ukončení smlouvy uzavřené s poskytovatelem na základě výše zmíněného smluvního ujednání, a to formou písemné výpovědi.
VZP ČR šetří každý podnět ze strany pojištěnce zaslaný jí v souvislosti s případnou neoprávněnou úhradou požadovanou poskytovatelem zdravotních služeb za hrazené služby. K uvedenému doplňujeme, že Oddělení kontroly VZP ČR aktuálně žádný podnět nebo stížnost pojištěnce v tomto smyslu neeviduje.