Každá 5. pozvánka uspěla – na mamograf loni přišlo o 120 tisíc žen více než před sedmi lety
2. 7. 2015 | Prevence, Tiskové zprávy, Zdravotní péče
Každá pátá pozvánka, kterou loni VZP poslala svým klientkám s výzvou, aby nepodceňovaly hrozbu rakoviny prsu a nechaly se preventivně vyšetřit, se setkala s úspěchem. Celkem takto v uplynulém roce největší tuzemská pojišťovna pozvala na vyšetření přes 318 tisíc žen, z nichž skoro 62 tisíc pak skutečně přišlo na mamografické vyšetření. Tím lze zjistit nádor už v počátečním stadiu, což může snížit úmrtnost o třetinu. Ročně přitom umírá v Česku na rakovinu prsu kolem dvou tisíc žen.
Při srovnání let 2013 a 2014 se počet všech klientek VZP, které přišly v daných letech na preventivní mamografické vyšetření (tedy ať již na pozvánku či samy od sebe), zvýšil jen o zdánlivě nevýznamných 5 % (z 372 na 390 tisíc).
To je však výrazně zkresleno tím, že už v roce 2013 udělala VZP mimořádnou preventivní akci, při níž nabídla zaplacení mamografu i těm ženám, které by na to ještě vzhledem k nižšímu věku neměly ze zákona nárok a musely by si tedy vše platit samy. Tuto nabídku využilo v roce 2013 skoro 27 tisíc klientek VZP. Nebývalý zájem o prevenci rakoviny prsu tehdy podpořil příběh hollywoodské hvězdy Angeliny Jolie, která zveřejnila, že si nechala kvůli velkému vrozenému riziku rakoviny odstranit obě mléčné žlázy.
Pětiprocentní nárůst v roce 2014 je tedy proto třeba vnímat jako nárůst vůči roku, kdy už byl počet mamografických vyšetření enormně zvýšený mimořádnou preventivní akcí VZP. V předchozích letech byla docházka žen o desítky až stovky tisíc nižší (rok 2008 – 273 tisíc žen, 2009 – 250 tisíc žen, 2010 – 318 tisíc žen, 2011 – 327 tisíc žen, 2012 – 347 tisíc žen).
Kolik klientek VZP přišlo na mamografické vyšetření v letech 2013 a 2014
2013 | 2014 | 2014/2013 | |
Praha | 38 756 | 39 773 | 102,6% |
Středočeský kraj | 39 073 | 41 773 | 106,9% |
Jihočeský kraj | 23 538 | 27 114 | 115,2% |
Plzeňský kraj | 21 762 | 21 320 | 98,0% |
Karlovarský kraj | 12 169 | 13 063 | 107,3% |
Ústecký kraj | 31 911 | 34 085 | 106,8% |
Liberecký kraj | 20 051 | 19 889 | 99,2% |
Královéhradecký kraj | 20 188 | 21 569 | 106,8% |
Pardubický kraj | 20 002 | 22 273 | 111,4% |
Kraj Vysočina | 28 195 | 28 453 | 100,9% |
Jihomoravský kraj | 43 198 | 45 323 | 104,9% |
Olomoucký kraj | 19 449 | 20 043 | 103,1% |
Moravskoslezský kraj | 28 708 | 27 526 | 95,9% |
Zlínský kraj | 25 019 | 28 484 | 113,8% |
Celkem | 372 019 | 390 688 | 105,0% |
Lepší obrázek proto dává úspěšnost adresných pozvánek, které VZP svým klientkám rozeslala. Ta dosáhla skoro 20 %. To je obzvláště dobrý výsledek už proto, že pozvánky se rozesílaly pouze těm klientkám, které na prevenci samy od sebe z nejrůznějších důvodů nechodí a lze je tedy z tohoto pohledu hodnotit jako skupinu, která příliš nedbá na své zdraví. Díky pozvánkám se ale i přesto podařilo každou pátou z nich na mamograf přece jen přivést.
Úspěšnost pozvánek, které VZP loni rozeslala klientkám ignorujícím mamograf
Pozváno klientek | Kolik pozvaných přišlo | Efektivita zvacích dopisů | |
Leden | 27 421 | 7 163 | 26,1% |
Únor | 26 273 | 6 570 | 25,0% |
Březen | 30 349 | 6 861 | 22,6% |
Duben | 28 688 | 6 385 | 22,3% |
Květen | 28 898 | 5 726 | 19,8% |
Červen | 26 660 | 5 120 | 19,2% |
Červenec | 27 010 | 5 183 | 19,2% |
Srpen | 25 054 | 4 577 | 18,3% |
Září | 25 555 | 4 196 | 16,4% |
Říjen | 24 588 | 3 752 | 15,3% |
Listopad | 23 830 | 3 397 | 14,3% |
Prosinec | 24 034 | 3 037 | 12,6% |
Celkem | 318 360 | 61 967 | 19,5% |
To, že největší úspěšnost měly pozvánky na začátku roku a poté kontinuálně klesala, souvisí téměř jistě s tím, jak celé věci věnovala pozornost média. Společný projekt ministerstva zdravotnictví a zdravotních pojišťoven totiž startoval loni na začátku roku. Zpočátku budil větší zájem médií (a jejich uživatelé se o něm tedy více dozvídali), tento zájem ale postupně klesal. Ukazuje se tedy, že média mohou sehrát významnou roli v přístupu veřejnosti k preventivním prohlídkám a pomoci tak zachraňovat zdraví a životy svých čtenářů, pokud o podobných akcích informují.
Mgr. Oldřich Tichý
vedoucí tiskového oddělení a tiskový mluvčí